Dit herkent u vast wel; u komt aan op de luchthaven Nice Cote d’Azur. Uw gehuurde villa met zwembad staat klaar, u heeft echt zin in de welverdiende vakantie. Nu nog even het vervoer naar uw vakantie adres regelen. Voor de luchthaven staat een konvooi van taxi chauffeurs klaar in veel te dure auto’s. Hier geen zuinige Priussen maar glimmende dikke Audi’s en sport Mercedessen, het mag allemaal wat kosten. U zoekt om u heen naar alternatief vervoer en ontdekt dat u eigenlijk geen keuze heeft. Okee, u kunt met uw bagage als een moderne zwerver langs het fietspad van de luchthaven lopen (linksaf) tot u bij het treinstation van St. Laurent du Var bent. Of u stapt op een bus bij de autoweg (als u de halte kunt vinden) naar Nice. Op een Vélo Blue stappen is ook nog een optie, mits u alleen een rugzak bij u heeft. Dan toch maar een taxi nemen, het is tenslotte vakantie!
Verandering
Op Nice Airport worden al jaren taxi’s aangeboden tegen woekerprijzen door onvriendelijke chauffeurs. Met een zelfverzekerde door de jaren heen opgebouwde arrogantie kan een ritje naar Tourrettes sur Loup zomaar 75 euro kosten en pas op, heeft u bagage? Ja nee zeg, dan komt er 10 euro bij want de auto wordt zwaarder en verbruikt dan extra benzine. Wie vroeg in de ochtend een taxi nodig heeft, zal moeite hebben om überhaupt een taxi te boeken; liever slapen de chauffeurs uit. Voor wie lang zoekt krijgt een taxi om 5.00 uur en wordt vervolgens dubbel afgezet. Ik nam ooit een vroege taxi uit Cagnes naar de luchthaven; voor zo’n 10 kilometer mocht ik 50 euro aftikken. En dan ook nog lelijk kijken als je geen fooi geeft. Tijdens speciale weken als het Cannes Film Festival, de Mipim, de Midem of de Formule 1, rijden Zuid Franse taxi chauffeurs nors kijkend maar in stilte schaterlachend rond; een ritje naar Cannes voor 150 euro is in drukke tijden heel normaal. Gelukkig is het nu tijd voor iets waar Fransen een hartgrondige hekel aan hebben: verandering!
We love Über
Het is tijd voor Über, de mobiele innovatie die de internationale taxiwereld op z’n kop zet. Über werd zo’n drie jaar geleden bedacht door een Amerikaanse nerd, op bezoek bij Webb beurs in Parijs. Travis Kalanick probeerde een taxi te krijgen, maar slaagde hier niet in, ondanks zijn hand opsteken, speciale nummers bellen of in een rij bij een taxi standplaats staan. Nu waren nerds vroeger altijd gezien als een beetje wereldvreemd, nerdy zeg maar, maar vandaag heersen zij over de wereld economie. Met wat geld van vrienden en investeerders werd Über ontwikkeld en dat rolt nu als een soort taximeter verslindende orkaan door alle grote steden ter wereld. De waarde wordt geschat op 15 miljard en het concept wordt steeds verder ontwikkeld. Het principe is simpel; via een mobiele app wordt er contact gelegd op basis van de locatie waar u belt met een privé chauffeur in de buurt. Dit zijn vaak free-lancers met een eigen luxe auto, die zelf bepalen of ze een ritje doen. De kosten zijn duurder dan een normale taxi, maar een stuk voordeliger vergeleken met de tarieven aan de Côte d’Azur; gemiddeld zo’n 20 cent per minuut of 1, 10 euro per kilometer. De betaling gaat geheel automatisch; via de App wordt de deal gemaakt, betaald en verdeelt tussen de chauffeur en Über.
Niet te stoppen
Natuurlijk stuit Über op weerstand; zo gaat het met iedere innovatie. In Duitsland werd het verboden, al is dat verbod nu weer van de baan. In Frankrijk is de politiek druk bezig om een wet te lanceren die het gebruik van mobiele telefoons, locatiegegevens en freelance chauffeurs strafbaar maakt. Dat zal niet zomaar gaan; de EU is een voorstander van open marktwerking en concurrentie. Ondertussen kunt u gewoon lekker gebruik maken van Über als u in Nice bent.
doen huili huili ?
U schrijft voor 6 jarigen ?
Ook. En over taxi chauffeurs die als een zesjarige reageren.