Het beste aanbod, online en off-market.
Neem nu contact op +33770186203 (ook WhatsApp ) of gebruik ons persoonlijke zoekformulier

Dit is de gevaarlijkste straat van Cannes

Door in Blog met 0 Comments

We zijn er twee jaar lang voor door het stof gegaan; de grootscheepse renovatie van de drukste straat in Cannes: Boulevard Carnot. Wie als toerist met de auto naar Cannes aan de Côte d’Azur komt en niet de oude smalle smokkelaarsroute kent (via Vallauris door de heuvels van Super Cannes) neemt keurig via de A8 de afslag Cannes en staat vervolgens op een lange rechte statige straat die recht naar het hart van Cannes leidt. Het is een prachtige boulevard met veel oude gebouwen en lantaarns die je doen denken aan Parijs.

Doordat Boulevard Carnot door de populariteit van Cannes overvol raakte met lokaal verkeer en te veel toeristen waardoor het soms anderhalf uur duurde voordat alle stoplichten waren gepasseerd, werd in 2011 besloten tot een grondige renovatie: de belangrijkste verkeersader zou worden gedotterd met een pneumatische hamer. We werden lekker gemaakt met verhalen over de prachtige architectuur, een snellere doorstroming en een kekke Palm Express bus verbinding als kers op de taart. Kortom, het kon alleen maar beter worden.

Het werd een grote planologische vergissing. Eerst verdween de straat in lawaaierige  stofwolk; als een soort Noord-Zuid lijn met veel serieus kijkende mannen uitgerust met veiligheidshelmen en gele jasjes. Sommigen toeristen dachten ook echt dat er een metro kwam; de straat ging soms tot wel 4 meter diep open en er leek geen einde aan de verbouwing te komen. De hele dag dreunden de zware machines; winkeliers hielden hun ramen en hun hart vast en zagen met knikkende knieën hun omzet tot 70% dalen. Natuurlijk klaagden zij in een petitie het gemeentebestuur aan met een eis voor schadevergoeding, die uiteraard hautain werd afgewezen: ‘Wat klaagt u nu, straks staat uw winkel op de mooiste straat van Cannes?!’

Eindelijk ging de Boulevard weer open; de fanfare maakte een optocht, er hingen kleurige vlaggen aan de lantaarns en iedereen haalde opgelucht adem. Ook wij namen ‘vol verwachting klopt ons hart’ de afslag Cannes, reden de Boulevard op en…stonden stil. Op een doordeweekse dinsdag ochtend. De tweebaans autoweg was gehalveerd tot enkelbaans omdat de ontwerper een prachtige brede busbaan centraal op de boulevard had getekend. De bushaltes zagen er hip uit, al stonden er verdacht veel mensen te wachten op de Palm Express bus die volgens dienstregeling op tijd reed maar waar in de praktijk natuurlijk niets van terecht kwam. De rij auto’s voor de stoplichten leek nog langer dan voorheen en alleen taxi’s reden lachend met 60 tot 80 kilometer per uur over de busbaan. Was het wel een verbetering of hadden we gewoon pech? Deze week kwam een vernietigend rapport naar buiten dat ons gevoel gelijk gaf: Boulevard Carnot is drukker en gevaarlijker dan ooit sinds de renovatie.

Taxi’s rijden te hard over de busbaan, de stoplichten voor de twee enkelbaans wegen staan veel te lang op rood waardoor mensen na 10 minuten wachten zachtjes door rood rijden, op een moment dat voetgangers willen oversteken en deze geschrokken terugspringen op de busbaan waar ze net niet door een taxi worden overreden. Auto’s botsen dagelijks tegen een fluisterstille bus en hoeveel scooters er al onder een auto zijn verdwenen, de statistieken houden het niet meer bij. Er zijn in ieder geval nog nooit zoveel ongelukken geweest op Boulevard Carnot; ambulances en takelauto’s rijden dagelijks heen en weer met nieuwe slachtoffers en voertuigen met blikschade. Dat alleen al zorgt voor extra files. Natuurlijk eist iedereen een aanpassing van de kostbare nieuwe infrastructuur. U denkt natuurlijk net als ik: ‘geef gewoon die busbaan vrij aan het normale verkeer’, maar zo makkelijk is het niet. Er zal ongetwijfeld eerst een jaar worden vergadert voor men besluit dat er opnieuw wordt verbouwd. U bent in ieder geval gewaarschuwd; na twee jaar en 11 miljoen euro is Boulevard Carnot nu de gevaaarlijkste straat van Cannes geworden.

 

Share This