Er komen steeds meer mensen naar Frankrijk. Niet voor een vakantie maar om te emigreren. Dat is een hele stap, zeker als je kinderen hebt. Dit artikel zal je helpen het Franse schoolsysteem beter te begrijpen. Veel scholen bieden speciaal voor buitenlandse kinderen extra lessen Frans aan, zodat de integratie snel verloopt.
Het Franse onderwijssysteem wordt gekenmerkt door een sterke aanwezigheid van de staat in zijn organisatie en financiering. Het wordt nationaal bestuurd door het Ministerie van Nationaal Onderwijs en het Ministerie van Hoger Onderwijs. Onderzoek en innovatie binnen het kader dat is vastgesteld door de wetgevende macht, die volgens de grondwet “de fundamentele beginselen van het onderwijs vastlegt” (artikel 34 van de grondwet van 4 oktober 1958).
De officiële instructietaal is Frans en het openbaar onderwijs is gratis en seculier. Volgens de Onderwijscode is onderwijs verplicht voor ieder kind tussen 3 en 16 jaar.

De fasen van het Franse onderwijssysteem
Voor- en vroegschoolse educatie (3-6 jaar): Het wordt gegeven in kleuterscholen (écoles maternelles), waar bijna alle kinderen vanaf 3 jaar naar toe gaan. Het valt onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Nationaal Onderwijs. Mijn beste herinneringen zijn de dutjes. Na de lunch moesten we een uurtje een dutje doen. Is dat niet geweldig?
Basisonderwijs (6-11 jaar): Bestaat uit een 5-jarig programma op basisscholen (écoles élémentaires). Aan het einde van deze fase gaan kinderen automatisch door naar het volgende onderwijsniveau (middelbare school of hogeschool).
Lager secundair onderwijs (11-15 jaar): aangeboden op middelbare scholen (collèges). Aanwezigheid is verplicht voor alle studenten. Aan het einde van de cyclus (in het 3e leerjaar) leggen de leerlingen het Diplôme national du brevet (DNB) af, dat niet bepalend is voor de toegang tot het hoger secundair onderwijs. Afhankelijk van de academische prestaties en loopbaanambities kunnen studenten doorstromen naar een algemene en technologische middelbare school (lycée), een middelbare school voor beroepsonderwijs of een voorbereidend jaar voor een beroepscertificaat (CAP).
Hoger secundair onderwijs (15-18 jaar): aangeboden op algemene en technologische middelbare scholen of middelbare scholen voor beroepsonderwijs. Het bestaat uit een driejarig programma met drie trajecten: Er is algemeen (voorbereiding op langdurig hoger onderwijs). Technologisch (voornamelijk voor kortdurend hoger onderwijs met een technische focus). En er is het beroepsonderwijs (dat in de eerste plaats leidt tot werkgelegenheid, maar ook toegang biedt tot hoger onderwijs). De voltooiing van het hoger secundair onderwijs wordt gekenmerkt door het behalen van het baccalauréat, het eerste universitaire diploma.
Hoger onderwijs
Universiteit: Universiteiten bieden drie studiefasen aan: bachelor- (3 jaar), master- (2 jaar) en doctoraatsgraden (3 jaar). Ze bieden ook een breed scala aan onderwerpen.
- Kortere programma’s: Deze categorie omvat tweejarige programma’s zoals BTS (Advanced Technician’s Certificate) en DUT (University Technology Diploma), die praktische training bieden en de werkgelegenheid vergemakkelijken.
- Grandes Écoles: Bied gespecialiseerde vijfjarige engineering-, communicatie- en commerciële programma’s aan. Toelating tot de Grandes Écoles vindt plaats via competitieve examens, vaak voorafgegaan door voorbereidende lessen.
- Gespecialiseerde training: Deze categorie omvat instellingen zoals instituten voor politieke studies, kunstacademies en nationale administratieve scholen, elk met zijn eigen toelatingsproces.

Typische schema’s voor elke sectie
Kleuterschool (3-6 jaar):
- Duur: Ongeveer 3 tot 4 uur per dag.
- Activiteiten: Spelen, taalontwikkeling, kunst en sociale vaardigheden.
Basisschool (6-11 jaar):
- Duur: Circa 24 tot 30 uur per week, verdeeld over 4 tot 5 dagen.
- Vakken: Wiskunde, wetenschappen, talen, geschiedenis-aardrijkskunde, lichamelijke opvoeding en kunst.
Middelbare school (11-15 jaar oud):
- Openingstijden: van 8.00 uur tot 17.00 uur. of 18.00 uur, van maandag tot en met vrijdag.
- Duur: Ongeveer 26 tot 30 uur les per week.
- Vakken: Wiskunde, wetenschappen, talen, geschiedenis-aardrijkskunde, lichamelijke opvoeding en kunst.
Middelbare school (15-18 jaar oud):
- Openingstijden: vergelijkbaar met de middelbare school, maar kan variëren afhankelijk van de opties.
- Duur: Tussen 25 en 35 uur les per week.
- Onderwerpen: Varieer afhankelijk van het gekozen traject (algemeen, technologisch, professioneel).
Hoger Onderwijs (18 jaar en ouder):
- Uren: Varieer afhankelijk van het type instelling en programma.
- Universiteit: Lezingen, tutorials en seminars verspreid over de week.
- Grandes Écoles: Meer gestructureerde en intensievere schema’s, vooral in voorbereidingsprogramma’s voor toelatingsexamens.
Vakantie
In Frankrijk zijn de zones A, B en C administratieve afdelingen die voornamelijk worden gebruikt voor het organiseren van schoolvakantieroosters.

Zone A: Zone A omvat bepaalde regio’s in het noordwesten en zuidwesten van Frankrijk, waaronder steden als Parijs, Lyon, Marseille en Toulouse. Het omvat academies zoals Bordeaux, Caen, Clermont-Ferrand, Grenoble, Limoges, Lyon, Montpellier, Nancy-Metz, Nantes, Rennes en Toulouse.
Zone B: Zone B omvat regio’s in het noordoosten, het centrum en sommige delen van Zuid-Frankrijk. Het omvat academies zoals Aix-Marseille, Amiens, Besançon, Dijon, Lille, Nice, Orléans-Tours, Poitiers, Reims, Rouen en Straatsburg.
Zone C: Zone C omvat de overige delen van Frankrijk, inclusief het grootstedelijk gebied van Parijs, de Franse Rivièra en delen van het westen en zuidoosten. Het omvat academies zoals Créteil, Parijs en Versailles.
Deze zones helpen de schoolvakantieperioden te spreiden om de congestie tijdens piektijden te verminderen en het vakantieverkeer gelijkmatig over het land te verspreiden. Elke zone heeft zijn eigen vakantiedata, waarbij scholen in de ene zone doorgaans andere vakantieperiodes hebben dan die in de andere.
Onderwerpen en klassen

Onderwerpen en klassen
Wetenschappen: Wetenschappelijk onderwijs omvat biologie, scheikunde, natuurkunde en aardwetenschappen. Studenten verkennen wetenschappelijke concepten, voeren experimenten uit en ontwikkelen kritische denkvaardigheden, een zeer interessante en leuke ervaring!
Talen: Franse taal en literatuur zijn kernvakken, waarbij grammatica, literatuuranalyse en schrijfvaardigheid centraal staan. Bovendien zijn studenten verplicht Engels te leren, en doorgaans leren ze ten minste één vreemde taal, zoals Spaans, Duits of Italiaans, en een oude taal, zoals Latijn.
Persoonlijk heb ik het bijna allemaal gedaan, dankzij de vele reizen die inbegrepen zijn. Ik ging naar Rome met mijn Italiaanse les, naar Nîmes en Pompeii met mijn Latijnse les. We hebben veel leuke activiteiten ondernomen. Daarom raad ik je ten zeerste aan om deze lessen te volgen. Bovendien kun je extra punten verdienen op je examens! Het nadeel is dat je extra uren in je schema hebt en dat je misschien later klaar bent dan sommige van je vrienden, maar hoe dan ook, het is echt de moeite waard!
Geschiedenis en aardrijkskunde: Geschiedeniscursussen behandelen verschillende historische perioden, gebeurtenissen en beschavingen, terwijl aardrijkskunde onderwerpen verkent als wereldregio’s, landschappen en interacties tussen mens en omgeving.
Lichamelijke opvoeding (PE): gymlessen bevorderen de fysieke fitheid, teamsporten en individuele activiteiten zoals zwemmen, gymnastiek en atletiek. PE is verplicht op alle onderwijsniveaus.
Kunst: Kunstonderwijs omvat beeldende kunst, muziek, theater en dans. Studenten leren artistieke technieken, verkennen culturele uitingen en nemen deel aan creatieve projecten, natuurlijk was dit mijn favoriete onderwerp!
Technologie: Technologie- en computerwetenschappelijk onderwijs laten leerlingen kennismaken met digitale geletterdheid, basisprincipes van programmeren en technologische hulpmiddelen voor leren en communicatie.
Maatschappijleer en ethiek: Maatschappijcursussen leren studenten over democratie, burgerschap, mensenrechten en maatschappelijke waarden. Ethiekonderwijs moedigt kritisch denken en ethische besluitvorming aan.
Over het geheel genomen is het leerplan op Franse scholen gericht op het bevorderen van intellectuele nieuwsgierigheid, kritisch denken en levenslange leervaardigheden in diverse vakgebieden.

Fysieke sportactiviteiten
In het Franse onderwijssysteem spelen fysieke en sportieve activiteiten een belangrijke rol in verschillende stadia van het onderwijs, zowel op het basis- als het secundair niveau.
In mijn schooltijd ging gym niet alleen over gymlessen en rondjes rennen; het ging over avontuur! Een van de gaafste dingen die we deden was oriëntatielopen in de vrije natuur, waarbij we van het bos onze speeltuin maakten. Gewapend met kaarten en kompassen stormden we als echte ontdekkingsreizigers door de bomen, in een poging verborgen controleposten te vinden en de wildernis te veroveren. Het was alsof we op onze eigen schattenjacht waren!
En dan was er nog zeilen – oh, de sensatie van het open water! Wonen aan de kust had zo zijn voordelen, en daar hebben we optimaal gebruik van gemaakt. Het leren zeilen ging niet alleen over het vangen van de wind. Het ging over het beheersen van de golven en het voelen van de adrenalinestoot terwijl we de zee temden. Er gaat niets boven het benutten van de kracht van de wind en het berijden van de golven met je vrienden!
En laten we de zwembadtijd niet vergeten! Bij zwemmen ging het niet alleen om baantjes trekken; het ging over duiken in een wereld vol wateravonturen. We perfectioneerden onze slagen, spetterden rond en leerden zelfs enkele levensreddende vaardigheden. En wie kan de epische zwembadfeesten en synchroonzwemmen vergeten? Het ging allemaal om het maken van een plons en het hebben van een knaller!
Deze ervaringen gingen niet alleen over fit blijven. Ze gingen over het loslaten van onze innerlijke avonturiers, het verkennen van nieuwe horizonten en het maken van herinneringen die een leven lang meegaan.

The Cantine – De Franse schoolkantine
Ach, de herinneringen! Vrijdag was altijd een feest met moules (mosselen), een echte smaak van de zee waardoor het einde van de week voelde als een minifeestje. Maar op maandag brachten ze ons terug naar de realiteit met een stevige portie kip, verse groenten en een klassiek voorgerecht met eiersalade.
Natuurlijk is geen enkele Franse maaltijd compleet zonder een kaasgerecht, gevolgd door de keuze tussen romige yoghurt, fruit of een heerlijk bolletje ijs
Voedzame maaltijden: Het Franse schoollunchprogramma legt de nadruk op evenwichtige en gezonde maaltijden. Studenten krijgen verschillende opties, waaronder vers fruit en groenten, magere eiwitten, zuivelproducten en volle granen. De maaltijden zijn ontworpen om te voldoen aan de voedingsrichtlijnen en om gezonde eetgewoonten onder studenten te bevorderen.
Cultureel belang: De schoolkantine is niet alleen een plek om te eten. Het is ook een kans voor studenten om meer te leren over de Franse culinaire tradities en regionale specialiteiten. De maaltijden weerspiegelen vaak de rijke diversiteit van de Franse keuken, waarbij gebruik wordt gemaakt van lokale ingrediënten en smaken.
Socialisatie: De cafetaria fungeert als een sociaal centrum waar studenten uit verschillende klassen en klassen samenkomen om van hun maaltijden te genieten. Het stelt studenten in staat om met hun leeftijdsgenoten te communiceren, sociale vaardigheden te ontwikkelen en vriendschappen op te bouwen buiten het klaslokaal.
Educatieve mogelijkheden: Naast het verstrekken van voedzame maaltijden bieden sommige schoolkantines educatieve initiatieven met betrekking tot voedsel en voeding. Denk hierbij aan kookworkshops, proeverijen van lokale producten of discussies over gezonde eetgewoonten en duurzaamheid van voedsel.

Internationale Scholen
De internationale scholen aan de Franse Rivièra:
- International School of Nice (ISN) in Nice
- Mougins School in Mougins
- International Bilingual School of Provence (IBS) in Luynes
- CIV International School in Sophia Antipolis
- Ecole Internationale de Sophia Antipolis in Biot
Deze scholen bieden internationale onderwijsprogramma’s aan en verwelkomen vaak studenten van verschillende nationaliteiten. Ze bieden een diverse en multiculturele omgeving waar studenten samen kunnen leren en groeien.
Tradities uit de oude school
Er zijn geen telefoons toegestaan; de leerlingen moeten hun telefoon uitschakelen (in geval van nood kunnen ze deze echter weer inschakelen). Op de middelbare school mag je je telefoon gebruiken, maar alleen tijdens de lunch. Als de bel gaat en je terug naar de klas moet, moet je telefoon uitstaan. Ik had een lerares die een doosje had, en tijdens haar les moesten we onze telefoons daarin stoppen. Ja, ze was heel streng, maar we waren in ieder geval 100% gefocust.
Drink water. Ja, we moeten de hele dag water drinken en frisdrank is niet toegestaan. Ik ben daar heel dankbaar voor.
Respect is het belangrijkste dat we op school leren. Als de leraar in de klas arriveert, staan we achter de stoel, totdat hij/zij besluit dat we kunnen gaan zitten, oh en genoeg slaap krijgen, want de leraren laten je niet slapen in de klas.
Dus, bent u er klaar voor om uw kinderen naar het Franse schoolsysteem te sturen Here are some of the best International schools on the French Riviera.