Eindelijk daalt de temperatuur in Zuid Frankrijk een beetje; je zou bijna vergeten hoe het voelt om met een koude neus op te staan. In deze ‘winterse maanden’ springt onze trouwe pelletkachel trouw om zes uur in de ochtend aan, zodat iedereen opstaat in een warm huis. Maar deze week gebeurde er iets raars. In plaats van een weldadige warmte en een oranje gloed in de huiskamer, werden we nu wakker van een ijzig gepiep. Alsof iemand met zijn nagel over een schoolbord heen gaat, maar dan komt er geen eind aan dat schoolbord.
Het geluid kwam uit de kachel die er verder normaal uit zag. Alleen uit het gietijzeren binnenwerk kwam een geskwiek dat zo vervelend was dat ook de vertrouwde vlammetjes wegbleven. Omdat de kachel lang lang geleden via een vage tussenhandelaar was gekocht, is er geen garantiebewijs te vinden. Dan maar op snel op zoek naar een monteur die de pelletkachel kan repareren. Al was dat sneller bedacht dan uitgevoerd.
Het type Superior is van het merk Piazatta en komt uit Italie. Maar wat blijkt nu, bijna niemand levert dat merk, behalve een kachel installatiebedrijf in Mandelieu. Om tien voor negen neemt niemand op, maar om 1 minuut over negen wel. “Ja, goedemorgen, ik wil een afspraak maken voor een reparatie en onderhoud aan onze kachel” open ik hoopvol het gesprek. Nadat mijn naam zorgvuldig wordt genoteerd en in een systeem gecontroleerd alsof ik bij de douane ben, vraagt men of ik klant ben. “Nog niet, maar dat word ik graag!” roep ik vrolijk, want voor een warm huis doe ik alles, zeker als ik net al mijn vrouwen heb horen klagen dat het echt best koud is zonder kachel. “Maar meneer Kuijer, hebben wij de kachel aan u geleverd?” vraagt de dame streng. Ik leg uit dat ik de kachel uit Nederland heb laten overkomen omdat er toen nog geen pelletkachels te koop waren in Frankrijk. “Sorry, maar dan kunnen wij u niet helpen.” ‘Wacht even’, roep ik voordat ze ophangt, ‘ik betaal er voor hoor. U kunt toch wel een kachel repareren?!’ De vrouw is onverbiddelijk en wil van mij af. Dan vraag ik, door ervaring wijzer geworden, naar haar baas. Dat helpt.
“Mjoah,?” hoor ik na drie minuten wachten. Ik leg de man de situatie uit en dat hij de enige Superior kachel agent is in de regio die dit merk levert. En dat ik net als met een auto die ik bij garage X koop, toch gewoon onderhoud moet kunnen laten doen bij garage Y. “Nee, dat doe ik niet, gaat u maar terug naar uw leverancier. Ik doe geen reparaties aan kachels die u niet bij mij gekocht heeft.” Ik ben verbluft over zoveel arrogantie en wens de man goede zaken en dat ik de fabriek in Italie ga contacten. Misschien dat die zijn niet bepaald warme servicegevoel kunnen aanwakkeren. Mocht u op zoek naar een kachel leverancier zonder hart, dit is het adres http://www.brisachcannes.com
Niet uit het veld geslagen, maar met verkleumde vingers ga ik op zoek naar een aardig iemand die mij kan helpen. Ik stuit zo op de website van http://pelletkachelwarmte.nl en stuur een maitlje waarin ik de situatie en de storing uitleg. En verdraaid, binnen vijf minuten krijg ik antwoord van Rob Kooy. Gesterkt door Rob’s vriendelijke tips en adviezen en gewapend met schroevendraaiers, W9 en kruipolie haal ik vervolgens de hele kachel uit elkaar, maak alle ventilatoren schoon, doe wat olie op de schaft en assen, maak de schuif stofvrij en verwijder nog wat spinnenwebben. Na zo’n acht jaar is het ook niet gek dat de kachel een beetje raar doet. Na drie uur knutselen brandt de kachel weer als vanouds en ben ik de Bob de Bouwer kachelheld in huis. Bij deze de beloofde online dankjewel aan Rob voor een ouderwets Hollandse snelle service.
Enkele dagen krijg ik een mailtje van Pizattea uit Italië: ‘Ons excuus, maar er is niemand in Zuid Frankrijk die uw kachel van onderhoud kan voorzien. Zuid Frankrijk is een lastige regio’, luidt de boodschap waarmee ik het bos in wordt gestuurd. Zeker een hint.