De burgemeester van Cagnes sur Mer, Louis Negre ontmoette ik bijna tien jaar geleden voor de eerste keer. We zaten in zijn kantoor en het gesprek ging over city-marketing. Hij vertelde dat zijn voorgangers de boel hadden laten versloffen; er was geen meerjaren visie neergelegd en geen vergunningen aangevraagd voor expansie. Kortom, Cagnes liep hopeloos achter de feiten aan.
Ambitie
Maar Louis Negre was juist wel ambitieus. Hij vond het vervelend dat er geen samenwerking was tussen buurgemeenten Villeneuve Loubet en St. Laurent du Var. Het was van oudsher een onderlinge wedstrijd om de toerist en belastinginkomsten waarbij Villeneuve winkelcentrum CAP 3000 als belangrijkste trekker en inkomstenbron had. Heeft u het Ceaucescuaanse gemeentehuis weleens bekeken? En dan het station met dichtgemetselde panden? Dan weet u waar het geld heen gaat.
Ook Villeneuve Loubet had de toerist meer te bieden met o.a. een SuperGéant binnen de gemeentegrenzen; altijd goed voor veel bezoek en economisch verkeer. Cagnes sur Mer had eigenlijk niets bijzonders; geen attractieparken, te weinig hotels, een strand met kiezels. Kortom, er moest wat gebeuren.
Vernieuwing
In een rap tempo verschenen sinds 2012 beach clubs en strandrestaurants direct aan zee. De boulevard werd geheel nieuw ingericht en als klap op de vuurpijl kreeg Cagnes sur Mer toesteming om het grootste winkelcentrum van Europa te ontwikkelen: Polygone Riviera.
Het is opvallend hoe snel dit winkelcentrum is gebouwd. Binnen twee en half jaar is met non stop werken Europa’s grootste ‘life-style experience shopping mall’ gerealiseerd. Alleen die benaming al verraadt dat het concept en de adviseurs zich hebben laten inspireren door shopping malls in o.a. Florida en Californie. Wie de auto in de – nu nog – gratis parkeergarages parkeert en via de roltrap naar boven gaat, waant zich niet meer in Cagnes sur Mer. Nee, u bent in Disneyland aan de Cote Azur!
Disneyland aan de Cote Azur
Zo voelt Polygone Riviera in ieder geval met keurig aangelegde wegen, plantsoentjes, parkjes, waterfonteinen die vrolijk figuurtjes spuiten, muziek op straat en overal waar u kijkt: blije mensen, restaurants en winkels. Polygone Riviera is zeven dagen per week open met onder meer een mega cinema, een casino en een lange lijst met winkels die voor het eerst aan de Cote Azur te vinden zijn. Zoals Printemps, Forever 21 en Bershka om er maar een paar te noemen. Ook op gebied van communicatie pakt men het goed aan; er is een mobiele App waar elke dag voordeel aanbiedingen van de winkels wordt gecommuniceerd. En wie zich registreert en toestemming geeft om de Bluetooth locatie van de eigen mobiel te gebruiken, kan via een ‘Friend Finder’ precies zien waar je Facebook vrienden zich bevinden in Polygone Riviera. Het wordt dus nog leuker om samen af te spreken. ‘Waar zit je? Oh, ik zie het al, ik kom naar je toe!’ Het bekende Hippotamus restaurant zit de komende weken al volgeboekt, net als vele andere restaurants. Kortom, Cagnes sur Mer heeft dankzij de ambiteuze burgemeester Louis Negre een hit binnen de gemeentegrenzen.
CAP 3000
Gaan lokale ondernemers aan zee en in het oude centrum van Cagnes sur Mer dit merken? Waarschijnlijk wel. De afgelopen twee dagen was het overal verdacht stil. Want ja, iedereen zit in Polygone Riviera. Concurrent CAP 3000 heeft er van alles aan gedaan om het eigen tij te keren. Ook hier roept men dat ze gaan uitbreiden en dat er een shopping experience aan komt. Voorlopig staat er een lelijke snel gebouwde extra parkeergarage voor de deur. Op het open dak heeft men bespaard op de hoogte van de balustrade; vorige week viel daar een vrouw van af. Geen goed voorteken voor de toekomst van CAP 3000. Ook het nieuwe betaald parkeren bij CAP 3000 heeft mensen weggejaagd. Er was echter geen alternatief om naar toe te gaan. Tot deze week. Het voelt daarom alsof de strijd al is gestreden met Cagnes sur Mer als overweldigende winnaar. U bent van harte welkom!
http://www.polygone-riviera.fr/