Nog even en we moeten ons cliché beeld van de Fransen drastisch bijstellen. De alpino pet, de Bretonse trui en en de 2CV waren al even uit het straatbeeld verdwenen, maar veel mensen lopen of beter gezegd liepen ‘typisch Frans’ nog steeds met een vers stokbrood onder hun arm op weg naar huis. En dat stokbrood krijgt keiharde concurrentie uit Amerika. Het zijn uitgerekend Amerikaanse sandwiches die in toenemende mate de voorkeur krijgen van de consument. Langere reistijden en werktijden maken het leven er voor de Fransen niet makkelijker op. En dus kiest men voor de vierkante en voorverpakte boterham bij de supermarkt.
Voor de patriottistische Fransman een gruwel dat de massa ‘en masse’ voor een vierkante sandwich kiest; ook wel Harry’s genoemd. Nu komt dat brood gewoon uit Frankrijk en werd bedacht door een slimme Franse bakker vlakbij een Nato basis. Hij zag Amerikaanse soldaten vierkant brood eten, registreerde het merk ‘Harry’s’ en de rest is history. Met veel tv reclame wordt het Amerikaanse brood vandaag de dag gepromoot als symbool van ‘vrijheid en modern leven’. De voordelen wegen duidelijk zwaarder dan tradities; het vierkante brood is langer houdbaar en heeft een samenstelling die beter is voor de spijsvertering. Nu is dat laatste niet echt een probleem aangezien veel stokbrood toch weer met olijfolie of boter wordt genuttigd, maar de langere houdbaarheid is van doorslaggevend belang.
Een stokbrood is nl het lekkerst als hij vers is. En dan met een laagje roomboter en wat confiture, of olijfolie met wat vers zeezout. U kent het wel. Helaas hebben steeds minder mensen de tijd om van een vers stokbroodje te genieten. Je kan binnen een dag een vers gekocht stokbrood alleen nog gebruiken als koevoet of als tentharing (behalve als het regent). Ik schatdan ook in dat de Franse overheid binnenkort een campagne start om het stokbrood te redden. Viva la France, vive la baguette!