Liefhebbers van extreem luxe sportwagens gaan het hele jaar door graag naar Monaco, om bewonderend te kijken naar al dat glimmende lawaai van gebalde paardenkrachten in een Lykan HyperPort, Koenigsegg Regera, Bugatti Chiron of Pagani Huarya. De namen zeggen u waarschijnlijk niets, maar voor de kenners zijn dit de beste sportauto’s voor de consument die graag een miljoen of twee, drie wil uitgeven. De eigenaars van deze peperdure auto’s vinden het vast opwindend dat er zoveel mensen naar hun auto kijken en zelfs gaan applaudisseren als je voorbij rijdt. Deze gemotoriseerde paringsdans lokt altijd veel mensen en er staan daarom heel wat geparkeerde miljoenen op de openbare weg waarbij met name toeristen zichzelf graag naast jouw blinkende auto fotograferen. Dat je als bestuurder het kwijl van je spiegel moet afvegen voor je verder kan rijden, neem je natuurlijk op de koop toe; roem kent nu eenmaal een prijs.
Ik snap wel dat het een persoonlijk ‘moment of fame’ is om zo cool mogelijk in te stappen en dan op een spectaculaire manier weg te rijden. In Cannes parkeerde nog niet zo lang geleden iemand een Ferrari met iets teveel pk’s in de receptie van Hotel Martinez, al gaat het in Monaco nog steeds goed; hier wil de eigenaar zijn of haar auto vooral laten brullen in de tunnels onder het prinsdom.
Als mens degradeer je natuurlijk tot een sturend onderdeel van het interieur, en weet niemand wie er achter het stuur ziet. Tegelijkertijd wordt wel een boodschap afgegeven: ‘ik heb teveel geld en wil dit graag laten zien’. Monaco is de ideale plek om te pronken met rijkdom en dat doen deze bezoekers op vier wielen maar al te graag als rijdende blingbling attractie in een entourage waar business en belastingen een standaard koffietafelgesprek is. Het bling bling deel van Monaco voelt voor mij altijd een beetje surrealistisch aan; al is het wel grappig om naar te kijken.
Dit weekend kwamen er extra veel testosteron kanonnen op TopMarques af; zo’n beetje de meest luxe autoshow in Europa waar de duurste en meest exclusieve bolides te vinden zijn. Als kleine jongetjes staan carspotters alle auto’s te fotograferen en te filmen. De vermogende bezoekers aan de beurs hopen zelf ook op een beetje glamour bij aankomst of vertrek in hun geleasde Bugatti, Ferrari en McLaren al dan niet met spoiler en race uitlaat. Nu bestaat Monaco voor 90% uit beton en ieder geluidje wordt hier meerdere malen weerkaatst. Dus wie lekker snel denkt weg te rijden terwijl de achterbanden 2 millimeter profiel verliezen, wordt al snel gestopt door de politie. Een bekeuring van 300 euro wegens geluidsoverlast en 50 km per uur begeleiding tot aan de grens met Monaco is dan je beloning. En natuurlijk wel een ‘eervolle’ vermelding op Youtube. Bij deze.