Het beste aanbod, online en off-market.
Neem nu contact op +33770186203 (ook WhatsApp ) of gebruik ons persoonlijke zoekformulier

Tweede leven voor poster van Cannes filmfestival en rode loper

Door in Blog met 0 Comments

Het filmfestival van Cannes heeft maatregelen genomen om de vervuiling die verband houdt met zijn activiteiten te verminderen. Een lokale vereniging in Marseille verzamelt al jaren afval van het evenement. Nadat de artikelen waren gesorteerd, werden ze gerecycled. Ook de glinsterende jurken van het festival werden hergebruikt.

Het Filmfestival van Cannes is een enorm evenement dat in slechts vijftien dagen meer dan duizend ton afval genereert. Het festival probeert elk jaar de impact op het milieu te minimaliseren. De poster van het evenement, onthuld op 12 mei, werd op woensdag 29 mei verwijderd nadat deze op de gevel van het paleis was opgehangen. Maar wat gebeurt er met al deze materialen?

Tweede leven voor de poster van het filmfestival van Cannes en de rode loper

In een poging om de impact op het milieu te verminderen, volgt het festival al enkele jaren een economische aanpak. La Réserve des Arts is een groep in Parijs die theater, modeshows en filmsets wil recyclen. Het biedt deze items tegen gereduceerde tarieven aan om artiesten te helpen. In 2020 is ook de grot van Ali Baba in Marseille begonnen met de implementatie van dit concept.

Upcycling met Réserve des Arts

“Upcycling” of recycling met hoge toegevoegde waarde is een manier om de prullenbak te vermijden door de circulaire economie te bevorderen. Kortom, het kan andere mensen ten goede komen.

Paul Gomez, een van de leden van de Réserve des Arts, was dinsdag 28 mei aanwezig in Cannes tijdens de start van de demontage: “Dit is het 4e jaar dat we Cannes aandoen. Wij zijn degenen die het transport organiseren. Wij helpen met laden.” Bijna twee ton aan verschillende materialen is aangekomen in het pakhuis in Marseille van dit artistieke informatiecentrum dat beschikt over een nieuw pand.

Paul Gomez legt uit: “het idee is om de rode loper schoon te maken, zodat deze door bioscoopprofessionals kan worden hergebruikt.” Hij merkt op dat “de laatste rollen van vorig jaar twee weken geleden uitverkocht waren. Daar hebben we een aanvulling.” En er is werk! De poster weegt 400 kilo, het tapijt 1500 kilo… Het festival schat alle teruggevonden materialen op 7,2 ton.

Materialen die hergebruikt worden

Gedurende enkele weken worden vier personen ingehuurd om de rode loper te herstellen. Ze staan ​​bekend als ‘valoristen’. Ze zullen de haarlokken verwijderen, de gaten in het tapijt verwijderen en de plastic folie doorknippen die de gevel van het paleis sierde. Een andere vervelende klus is het verwijderen van de nietjes uit de batterijen van Cinéma De la Plage.

Deze artikelen kunnen voor verschillende projecten worden hergebruikt en worden tegen gereduceerde tarieven aangeboden. De vereniging haalt ook de stands van het festival uit elkaar om stoffen te recupereren. Al deze werkzaamheden zullen buiten het magazijn worden uitgevoerd. Er wordt geschat dat deze items voor meerdere projecten kunnen worden gebruikt, zoals

  • Handtassen gemaakt tijdens een kunstenaarsresidentie
  • Diverse creatieve objecten
  • de filmschool van Kourtrajmé studeerde af met de rode loper van Cannes
  • Scenografie, decors

Een vereniging uit Cannes la Bocca verzamelde vorig jaar de posters van het festival. Vervolgens werden er verschillende accessoires van gemaakt, zoals make-uptassen en boodschappentassen. De hergebruikte posters geven het Cannes Film Festival op die manier een ecovriendelijk karakter.

Share This
About The Author
Ab Kuijer

Radio-, TV- en reclamemaker, auteur, eigenaar internationaal marketingbedrijf gespecialiseerd in vastgoed. Was in Nederland o.a. betrokken bij de oprichting en promotie van Decibel, WAPS Radio en BNN. Woont sinds 2006 permanent in Zuid Frankrijk. Werd aan de Côte d'Azur de eerste Nederlandse president van de British Chamber of Commerce. Happily married met Jo. Schrijft dagelijks tweeduizend woorden over uiteenlopende onderwerpen. Met de internationale vastgoedportal 'Living on the Côte d'Azur' leveren Ab en Jo OudHollandsche service voor kopers van onroerend goed aan de Côte d'Azur, Parijs, Portugal, Mauritius, Dubai en Ibiza.